[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی::
اهداف::
اعضاء::
گروه های تحقیقاتی::
امکانات و آزمایشگاه ها::
تازه ها و دستاوردها::
همایش ها و نمایشگاه ها::
معرفی کتاب::
اخبار و رویدادها::
آلبوم تصاویر::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
ارزیابی وب سایت قطب آلیاژها
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
اطلاعات تماس
AWT IMAGE
آدرس:
تهران - نارمک -
دانشگاه علم و صنعت ایران -
دانشکده مهندسی مواد و متالورژی -
قطب علمی فناوری آلیاژهای با استحکام بالا
 تلفن: 77209039
E-mail: cehsat@iust.ac.ir
..
:: دستاوردها ::
 | تاریخ ارسال: 1393/10/9 | 

  ثبت اختراع

  تعداد 5 اختراع در دو سال اخیر به ثبت رسیده است که عبارتند از:

  1- بهینه سازی پارامتر های فرایند جوشکاری اصطکاکی اختلاطی جهت دستیابی به حداکثر خواص مکانیکی به جایگزین جوشکاری ذوبی مقاومتی نواری در اتصال لبه روی هم آلیاژهای آلومینیم سری 5000، اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی.

  2- ایجاد کانال در مواد فلزی با استفاده از فرایند اصطکاکی اختلاطی، اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی.

  3- افزایش بازدهی عملیات کربن دهی از طریق ایجاد لایه نانو ساختار در سطح فولاد، اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی.

  4- سنتز ترکیب حافظه دار NiTiCu نانوساختاری به روش آلیاژسازی مکانیکی، اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی.

  5- تولید ترکیب حافظه دار نیکل - تیتانیم غنی از نیکل با ریزساختار نانومتری به روش آلیاژسازی مکانیکی، اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی.

 

  طراحی سلکتور و تولید تک کریستال سوپر آلیاژ پایه نیکل

  در این تحقیق، با استفاده از شبیه سازی انتقال حرارت، انجماد و توسعه ریزساختار، پارامترهای فرآیندی رشد از قبیل هندسه سلکتور، گرادیان دمایی و سرعت حرکت میله استخراج شد و در طراحی سلکتور مورد استفاده قرار گرفت. براین اساس، سلکتور رشد تک بلور با استفاده از روش بریجمن طراحی و ساخته شد و میله تک کریستال سوپرآلیاژ پایه نیکل به روش انجماد جهت دار تولید گردید. از دستاوردهای این طرح می توان به تدوین دانش فنی طراحی سلکتور رشد تک کریستال سوپرآلیاژ پایه نیکل جهت تولید پره توربین اشاره نمود. این طرح برای اولین بار در کشور منجر به ایجاد فناوری پیشرفته در زمینه تولید نمونه های تک بلور سوپر آلیاژ پایه نیکل شده است.

 

 تالیف کتاب

  · تألیف کتابی در زمینه مواد فلزی پیشرفته توسط اعضای قطب مشتمل بر 6 فصل که در مرحله پایانی ویراستاری می باشد. در این کتاب آخرین دستاوردهای علمی حاصل از تحقیقات و پژوهش های اعضای قطب ارائه گردیده است.

 

 

  اجرای طرح های کاربردی در جهت حل مشکلات کشور

  طرح های کاربردی متعددی که هر کدام توانسته اند برخی از مشکلات صنایع کشور را مرتفع نمایند انجام پذیرفته است که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

 

  پروژه تعیین الزامات قالب DC-Cast جهت تولید بیلت های با قطر بالا از آلیاژ آلومینیوم 2024 - صنعت بومی سازی مواد فلزی - سازمان صنایع دفاع

  متداول‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین فناوری تولید شمش‌های آلومینوم آلیاژی کارپذیر با مقاطع بزرگ که برای نورد ورق و فورج و اکستروژن استفاده می‌شود، فرایند ریخته‌گری نیمه مداوم تبرید مستقیم ( DC ) می‌باشد. تولید بیلت های با قطر بالا از آلیاژ آلومینیوم 2024 از نظر علمی و تکنولوژیکی بسیار مشکل می باشد و تا کنون هیچ کارخانه ای در ایران موفق به تولید آن نشده است. این امر بدلیل مشکلاتی است که از ایجاد ترک های انقباضی در شمش، جدایش عناصر آلیاژی در مقطع عرضی شمش، نا همگنی در ساختار متالورژیکی ناشی می گردد. در این طرح با بررسی کلیه عوامل موثر در تولید بیلت های با قطر بالا نظیر عملیات کیفی مذاب، کنترل شرایط انجماد نسبت به الزامات فالب ریخته‌گری تبرید مستقیم ( DC ) اقدام صورت گرفت و دانش فنی تدوین و در اختیار کارفرما جهت عملیاتی شدن قرار گرفت.

 

  تدوین نقشه جامع علمی و فناوری در زمینه آلومینیم و فناوری های مرتبط - صنعت بومی سازی مواد فلزی - سازمان صنایع دفاع

  آلومینیم به علت خصوصیات ویژه که مهمترین آن نسبت استحکام به وزن بالاست کاربرد گسترده ای در صنایع پیشرفته بخصوص صنعت هوا-فضا دارد. به همین منظور جهت رفع نیاز های اصلی صنایع دفاعی به محصولات آلومینیمی و استفاده از فناوری ها و آلیاژهای پیشرفته آلومینیمی نسبت به تدوین نقشه راه در این حوزه اقدام شد. در این راستا موانع و چالش های موجود بررسی گردید و اولویت های کلی در نظر گرفته شد تا در بخش های مختلف، مبنای تصمیم گیری و انتخاب برنامه های تحقیق و توسعه و برنامه های عملیاتی قرار گیرد.

 

  طراحی سلکتور رشد پره تک بلور سوپر آلیاژ پایه نیکل - شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)

  در این طرح با توجه به نیاز کشور به تولید پره های تک کریستال از سوپر آلیاژهای پایه نیکل جهت موتور های توربینی، پروژه ای با همکاری و حمایت شرکت پرتو و شرکت مپنا تعریف و با موفقیت اجرا شد. دانش فنی طراحی کریستال سلکتور رشد تک بلور تدوین و در اختیار کارفرما قرار گرفت. همچنین با طراحی و ساخت کوره رشد تک کریستال نسبت به تولید نمونه های تک بلور در مقیاس آزمایشگاهی اقدام صورت گرفت.

 

 

  همکاری در طرح ملی و کلان توسعه فناوری های پیشرفته موتور توربوفن هواپیما

  قطب علمی فناوری آلیاژهای با استحکام بالا در زمینه "فناوری های پیشرفته مواد در طراحی و ساخت موتور هواپیما" در این طرح ملی همکاری و مشارکت دارد.

 

 

دفعات مشاهده: 6167 بار   |   دفعات چاپ: 1704 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4657